Sedan 1990 har det funnits ett råd ERK dit vem som helst kunnat vända
sig för att anmäla diskriminerande reklam. Det är näringslivets självt som ska se till att reklamsverige saneras främst på kvinnoförnedrande annonser. Tusentals annonser har anmälts genom åren - det
är utmärkt - men har skiten minskat? Ack nej, en fällning betyder nada,
det kostar inte ett öre att fortsätta förnedra. Så går det när företagarna själv ska sanera - sånt står ju i direkt motsättning till marknadsekonomins egen natur.
En parodi på minister vill nu tillgripa samma manöver med självsanering, för att slippa ingripa med lagstiftning. Infrastrukturminister Torstensson vill inte ta itu med svarttaxi och oseriösa friåkare som snuvar kunder och det offentliga på miljardbelopp. "Jag avser inte att gå vidare med ett system som innebär ökat krångel för landets företagare" säger människan.
Nej, varför ingripa mot något olagligt över huvud taget - låt marknaden sköta sig själv.
Snart tjugo års misslyckad självsanering i reklambranschen kan kan ses som ett skolexempel på den naivitet Torstensson hyser till marknadskrafterna.
onsdag 28 januari 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar